بسم الله الرحمن الرحیم
رویا و رویت از جمله بزرگترین نعمتهای پروردگار است. اگرچه ظرف رویت و رویا، مغز، اعصاب، چشم و وجه انسان است، اما از دیدگاه عالمان روح و عارفان به کمال انسانی رویا منحصربه این ابزار مادی و طبیعی نیست، که گاه اتفاق می افتد در رویا روح آدمی وارد نشئه معنوی و حالات برزخی و متافیزیک می شود. و در آن عوالم به جستجو یا دوستی با موجوداتی می پردازد که در عالم فیزیک و مادی ما هیچ جایگاهی ندارند. پس آنچه در ایجاد رویا و تحقق آن نقش اصلی را بازی می کند، مجموعه ای از عوامل مادی معنوی است، همانطور که اصل خواب محتاج یک سری عوامل و فعل و انفعالات مزاجی ، مغز و اعصاب می باشد رویا نیز نتیجه ارزوها و افکار و اندیشه و معانی حاصل شده در ذهن ، قلب ، نوع سلوک فردی و اجتماعی اشخاص می باشد.
با این فرق که آنها که افکار ماتریالیستی و مادی گرایی محض دارند شعاع و رویاهایشان بسیار محدود خواهد بود و از دایره ملک و اجسام تجاوز نمی کند رویای مادی می بینند و در تعبیر نیز از الفاظ غیر تجردی و مادی بهره می برند نتیجه ایی هم که از رویای خویش حاصل می کنند در جهت رفاه و عافیت طلبی و دنیای مادی خویش استفاده می کنند اما در وادی معنا، مجردات و انسانهای معنوی ، رویا تنزل یافته وحی و کرامات است که پس از نزول از حضرت حق به شکل رویت به طور عموم برای مومنین و به خصوص برای عبادالرحمان در سیر صعودی شکل می پذیرد. رویا برای اهل حق و اولیای خدا و در مرتبه پایین تر برای مومنین ظهوری از جلوه های ربوبی حضرت حق است که در عین حفظ محتوای خود، در قالب این پاکان صورت پذیرفته است.
والحمدلله رب العالمین
|